DIY WNĘTRZA

Czasy home office – 10. zasad dla pracujących zdalnie

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
foto: Ken Tomita/Pexels

W związku z epidemią koronawirusa większość pracowników przeszła na pracę zdalną. Co zrobić, by taka praca była efektywna i nic nas nie rozpraszało?

Rok 2020 zapisze się w kartach historii jako rok epidemii koronawirusa, gdzie wiele osób tygodniami nie opuszczało swoich domów. Większość firm zdecydowała się zamknąć swoje stacjonarne biura i w miarę możliwości wysłać podwładnych „na pracę zdalną”. To znaczy, że pracownicy swoje obowiązki wykonują z dowolnego miejsca (najczęściej z domu). Nie każdy jednak wie, jak zorganizować swój czas pracy, by był naprawdę efektywny. Przedstawiamy więc 10 zasad dla osób pracujących zdalnie. 

Zasada nr 1: zadbaj o wygodne miejsce

Jeśli masz pracować zdalnie, to na samym początku zorganizuj nowe miejsce pracy, czyli stwórz swoje własne „domowe biuro”, gdzie będziesz mógł spokojnie się skupić. Praca na kanapie, przed telewizorem z laptopem na kolanach z pewnością nie jest dobrym pomysłem i nie będzie efektywna. Nie musisz kupować biurka, wystarczy niewielki stolik, na którym ustawisz komputer i położysz potrzebne dokumenty. Dzięki temu wszystko, co niezbędne będzie w jednym miejscu. Istotne jest też krzesło. Powinno być wygodne, bowiem spędzimy na nim kilka godzin. Ma to nie tylko wpływ na nasz komfort, ale i zdrowie. Nieodpowiednia pozycja może być przyczyną problemów z kręgosłupem. 

Zasada nr 2: dobry sprzęt to podstawa 

Nie ma nic gorszego niż ciągle zawieszający się komputer. Dlatego musimy zadbać o sprawny sprzęt, który nie wyłączy nam się w najmniej spodziewanym momencie i nie narazi nas na utratę plików. Większość osób pracujących zdalnie korzysta też z internetu, więc kluczowe jest, by łącze było szybkie i nie przerywało. Szczególnie że wielu pracodawców często prowadzi ze swoimi podwładnymi wideokonferencje.

Zasada nr 3: wyłącz telewizor i radio

Ważną poradą dla osób pracujących zdalnie jest wyłączenie wszystkiego, co mogłoby nas rozpraszać, a więc telewizora, radia itp. Chodzi o to, by móc się maksymalnie skupić na wykonywaniu swoich obowiązków – wtedy wykonamy je szybciej i zminimalizujemy ryzyko popełnienia błędów. 

Zasada nr 4: odłóż telefon, jeśli go nie potrzebujesz

Współcześnie telefon to urządzenie służące nie tylko do dzwonienia. Korzystamy z niego, by móc przeglądać media społecznościowe, strony internetowe, oglądać filmy, robić zdjęcia, nagrywać, grać w gry itp. Specjaliści z całego świata apelują, że coraz więcej osób nie wyobraża sobie godziny, by nie zajrzeć do smartfona i nie sprawdzić „co się dzieje w świecie”. Dlatego przy pracy zdalnej warto zadbać o to, by telefon leżał, np. w drugim pokoju, czyli na tyle blisko, by usłyszeć, że ktoś dzwoni i na tyle daleko, by nie chciało nam się co chwilę chodzić i na niego zerkać. Dzięki temu nie będziemy marnować czasu na to – co zbędne. 

Zasada nr 5: porozmawiaj z bliskimi, by nie przeszkadzali w pracy

Jednym z najczęściej wymienianych problemów osób pracujących zdalnie jest to, że bliscy ciągle zagadują i przeszkadzają. Dlatego trzeba z nimi na samym początku wszystko omówić i ustalić granice, by rodzina nie zapominała, że praca zdalna to ciągle praca, a nie siedzenie w domu. 

Zasada nr 6: nie siedź w piżamie

Niektórzy uważają, że skoro pracują z domu, to mogą to robić równie dobrze w piżamie. I tak, i nie. Nie chodzi o to, by stroić się w sukienki i garnitury. Nasz strój ma jednak ogromne znaczenie dla naszej psychiki i nastroju. Dlatego siedzenie w szlafroku nie będzie zbyt dobrze na nas wpływało, a już z pewnością nie pobudzi do działania. 

Zasada nr 7: Ustal swój plan dnia

Wypisz sobie, co koniecznie musisz dziś zrobić i w jakiej kolejności i w miarę możliwości się tego trzymaj. Ustal priorytety. Jak wiadomo, wykonywanie obowiązków w domu może rozleniwiać i kusić, by odłożyć coś na później, a w tym czasie wypić kolejną kawę lub zobaczyć co jest w lodówce. 

Zasada nr 8: zaplanuj przerwy

Praca w domu kusi częstszymi przerwami. Te jak wiadomo – są potrzebne. Dlatego dobrze orientacyjnie sobie zaplanować, kiedy pozwolimy „głowie odpocząć”. Wówczas warto wyjść na krótki spacer, dotlenić się, chwilę poćwiczyć, albo zrobić coś w domu, np. zmyć naczynia. Jeśli nie zadbamy o odpoczynek, możemy szybko zniechęcić się do swoich obowiązków. 

Zasada nr 9: nie spożywaj posiłków przy biurku

Kolejnym, często spotykanym problemem jest jedzenie i podjadanie w trakcie pracy w domu. Nie tylko sprzyja to nadprogramowym kilogramom, ale też sprawia, że łatwiej się rozpraszamy. Do tego istnieje ryzyko zabrudzenia czy zalania sprzętu oraz dokumentów. 

Zasada nr 10: ustal regularne godziny pracy i nie zaczynaj zbyt późno

Pracodawcy często są elastyczni co do godzin pracy osób pracujących zdalnie. Dlatego sami możemy zadecydować, kiedy zaczynamy i kończymy wykonywanie swoich obowiązków. Najlepiej jednak robić to w takich godzinach, w jakich bylibyśmy w biurze. Późne zaczynanie pracy wiąże się ze stratą całego dnia. 

Opublikuj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Musisz zobaczyć