Na czym polega marketing mix?

Na czym polega marketing mix?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Bez względu na to, jaki biznes prowadzimy, bez skutecznych działań marketingowych się nie obejdzie. Warto korzystać ze sprawdzonych założeń, które pomogą nam w opracowaniu planu prowadzącego do sukcesu. Szczególnie polecamy marketing mix.

Marketing mix to odpowiedź na to, jak promować swoje produkty i usługi, aby precyzyjnie trafiać do odbiorców i pozyskiwać kolejnych klientów. Ten rodzaj marketingu, zwany również złożonym lub kompozycją marketingową, wskazuje, jakie konkretnie elementy i aktywności należy ująć podczas opracowywania strategii marketingowej.

Pojęcie marketingu mix powstało jeszcze w XX wieku. Zostało zdefiniowane przez Edmunda McCarthy i odnosiło się do działań offline. Wraz z rozwojem technologii i rozpowszechnieniem internetu marketing złożony zaczął uwzględniać również działalność prowadzoną w kanałach online. Można zauważyć, że szeroko pojęty marketing internetowy (o którym więcej dowiesz się tutaj: https://adsright.pl/marketing-internetowy/) korzysta z dokonań marketingu mix, co uświadamia, jak duże znaczenie ma ta koncepcja dla współczesnych kampanii reklamowych.

Koncepcje marketingu mix

W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji. Pierwszą była 4P. Składa się ona z czterech głównych elementów, będących jednocześnie narzędziami, za których pomocą tworzy się efektywne kampanie reklamowe. Koncepcja 4P składa się z następujących elementów:

  • produkt (product) – powinien spełniać określone funkcje i mieć dobrą jakość, aby odpowiadać na potrzeby klientów,
  • cena (price) – podczas jej obliczania bierzemy pod uwagę koszty produkcji towaru, jego wartość dla klienta oraz przedziały cenowe konkurencyjnych marek,
  • promocja (promotion) – metody reklamy produktu lub usługi wśród potencjalnych klientów,
  • dystrybucja (place) – sposoby dystrybucji produktów i usług.

Tradycyjna koncepcja 4P została z czasem rozszerzona o trzy kolejne elementy. W ten sposób powstała koncepcja 7P, do której dodano:

  • ludzi (people) – zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie. To pracownicy odpowiadają za sprzedaż produktów, więc należy o nich dbać,
  • proces (process) – dotyczy wszystkich działań marketingowo-sprzedażowych. Ich celem jest zbudowanie dobrego wizerunku firmy i wzbudzenie zaufania wśród klientów,
  • świadectwo materialne (physical evidence) – obejmuje wszelkie elementy wpływające na jakość i profesjonalizm wizerunku marki.

Marketing mix uczy, że wprowadzanie na rynek i oferowanie nowych produktów bądź usług wiąże się nie tylko z samą reklamą, lecz także wszystkimi zasobami danego przedsiębiorstwa. O sukcesie nie decyduje pojedyncza kampania, a wszelkie długofalowe działania i elementy tworzące środowisko marki.

Zdjęcie główne: Myriam Jessier/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Pomysły na ciekawe stylizacje ze sneakersami
Pomysły na ciekawe stylizacje ze sneakersami
W Twojej szafie na pewno znajduje się przynajmniej jedna para sneakersów. Jeżeli nie jesteś pewna, do czego je założyć, zerknij na tych kilka pomysłów.
Pomysły na jesienno-zimowe sesje zdjęciowe
Pomysły na jesienno-zimowe sesje zdjęciowe
Czeka się sesja zdjęciowa jesienią lub zimą? Zastanawiasz się, gdzie najlepiej ją wykonać, by mieć piękną pamiątkę na lata? Skorzystaj z naszych podpowiedzi! Wybraliśmy magiczne miejsca!
Bezglutenowa babka wielkanocna!
Bezglutenowa babka wielkanocna!
Szukasz sprawdzonego przepisy na bezglutenową babkę? Koniecznie poznaj ten!
Ostatnie wpisy