Na czym polega marketing mix?

Na czym polega marketing mix?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Bez względu na to, jaki biznes prowadzimy, bez skutecznych działań marketingowych się nie obejdzie. Warto korzystać ze sprawdzonych założeń, które pomogą nam w opracowaniu planu prowadzącego do sukcesu. Szczególnie polecamy marketing mix.

Marketing mix to odpowiedź na to, jak promować swoje produkty i usługi, aby precyzyjnie trafiać do odbiorców i pozyskiwać kolejnych klientów. Ten rodzaj marketingu, zwany również złożonym lub kompozycją marketingową, wskazuje, jakie konkretnie elementy i aktywności należy ująć podczas opracowywania strategii marketingowej.

Pojęcie marketingu mix powstało jeszcze w XX wieku. Zostało zdefiniowane przez Edmunda McCarthy i odnosiło się do działań offline. Wraz z rozwojem technologii i rozpowszechnieniem internetu marketing złożony zaczął uwzględniać również działalność prowadzoną w kanałach online. Można zauważyć, że szeroko pojęty marketing internetowy (o którym więcej dowiesz się tutaj: https://adsright.pl/marketing-internetowy/) korzysta z dokonań marketingu mix, co uświadamia, jak duże znaczenie ma ta koncepcja dla współczesnych kampanii reklamowych.

Koncepcje marketingu mix

W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji. Pierwszą była 4P. Składa się ona z czterech głównych elementów, będących jednocześnie narzędziami, za których pomocą tworzy się efektywne kampanie reklamowe. Koncepcja 4P składa się z następujących elementów:

  • produkt (product) – powinien spełniać określone funkcje i mieć dobrą jakość, aby odpowiadać na potrzeby klientów,
  • cena (price) – podczas jej obliczania bierzemy pod uwagę koszty produkcji towaru, jego wartość dla klienta oraz przedziały cenowe konkurencyjnych marek,
  • promocja (promotion) – metody reklamy produktu lub usługi wśród potencjalnych klientów,
  • dystrybucja (place) – sposoby dystrybucji produktów i usług.

Tradycyjna koncepcja 4P została z czasem rozszerzona o trzy kolejne elementy. W ten sposób powstała koncepcja 7P, do której dodano:

  • ludzi (people) – zasoby ludzkie w przedsiębiorstwie. To pracownicy odpowiadają za sprzedaż produktów, więc należy o nich dbać,
  • proces (process) – dotyczy wszystkich działań marketingowo-sprzedażowych. Ich celem jest zbudowanie dobrego wizerunku firmy i wzbudzenie zaufania wśród klientów,
  • świadectwo materialne (physical evidence) – obejmuje wszelkie elementy wpływające na jakość i profesjonalizm wizerunku marki.

Marketing mix uczy, że wprowadzanie na rynek i oferowanie nowych produktów bądź usług wiąże się nie tylko z samą reklamą, lecz także wszystkimi zasobami danego przedsiębiorstwa. O sukcesie nie decyduje pojedyncza kampania, a wszelkie długofalowe działania i elementy tworzące środowisko marki.

Zdjęcie główne: Myriam Jessier/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Modna biżuteria z koralików. Zrób ją sama!
Modna biżuteria z koralików. Zrób ją sama!
Stwórz najmodniejszą biżuterie tego lata. Wystarczy kilka prostych kroków.
Jaki wybrać peeling do twarzy?
Jaki wybrać peeling do twarzy?
Peeling cery to prosty zabieg, który możemy wykonać samodzielnie w domu. Pomagamy wybrać kosmetyk, który idealnie sprawdzi się przy Twoim rodzaju cery.
Jak szybko odświeżyć wygląd wnętrza?
Jak szybko odświeżyć wygląd wnętrza?
Twoje wnętrze cię męczy i przytłacza? Pragniesz szybkich zmian niskim kosztem? Spróbuj tego!
Ostatnie wpisy