Marzysz, by być dziennikarzem modowym? Aby nim zostać, musisz włożyć nieco pracy i wysiłku. Ale przecież żadna praca marzeń nie przychodzi łatwo!
Każdy chciałby mieć pracę, która jest jego pasją. To idealne rozwiązanie, bowiem po całym dniu nie ma uczucia znużenia, zmęczenia i znudzenia, a jest satysfakcja i apetyt na więcej. Marzy Ci się praca dziennikarza modowego? Niektórzy uważają, że to nieosiągalne – a wcale tak nie jest! I mitem jest, że w tym zawodzie liczą się tylko znajomości.
Im wcześniej podejmiesz decyzję o tym, kim chcesz być, tym łatwiej będzie Ci to osiągnąć. Chociażby przez wybór odpowiednich studiów. Jeśli zależy Ci na dziennikarstwie, to najlepszym wyborem będzie ten kierunek studiów. Możesz też wybrać polonistykę, gdzie także będzie okazja do szlifowania warsztatu dziennikarskiego (szczególnie że na polonistyce często jest taka specjalność).
Jeśli jednak uświadomisz sobie, że chcesz żyć z pisania nieco później, to zawsze masz do wyboru studia podyplomowe oraz liczne kursy i warsztaty (wielokrotnie prowadzone przez znanych dziennikarzy).
W zawodzie dziennikarza znajomość języków to podstawa. A jak wiadomo, modowe trendy z reguły płyną zza oceanu, więc konieczna jest umiejętność posługiwania się przynajmniej jednym językiem, a najlepiej dwoma. Jakie wybrać? Największą popularnością cieszą się angielski i francuski (Francja to modowa kolebka i raj dla miłośników mody oraz projektantów). Znajomość języków z pewnością ułatwi znalezienie pracy w redakcji.
Już podczas studiów warto postarać się o praktyki oraz staże w modowych pismach czy na stronach internetowych zajmujących się taką tematyką. Dzięki temu można nie tylko szlifować swój warsztat, ale też zdobyć referencje. Wiele redakcji, widząc, że stażysta czy praktykant się sprawdza, oferuje im później współpracę. Dlatego warto się przyłożyć.
Umiejętność pisania i robienia dobrych zdjęć z pewnością zadziała na naszą korzyść, gdy złożymy swoje CV do redakcji. Wiele z nich chętnie współpracuje z takimi osobami, bowiem oprócz ciekawego tekstu będzie mieć także gotową fotografię, a ta jest kluczowa, szczególnie w przypadku modowych artykułów.
Jeśli marzysz o pracy dziennikarza, to warto prowadzić bloga. W tym przypadku najlepiej modowego. Dobrze jest nieco zainwestować w witrynę, zadbać o domenę oraz postawić na wysoką jakość artykułów. Do tego oczywiście dochodzi prowadzenie mediów społecznościowych – Facebooka czy Instagrama, gdzie będziemy promować napisane przez siebie treści.
Warto poszukać początkujących projektantów i założyć bloga razem z nimi – promując siebie nawzajem. Jedna osoba będzie odpowiedzialna za tematy, zdjęcia i projekty do opisania, a druga za treść. Taka współpraca może być naprawdę opłacalna, a blog będzie unikalny i wysokiej jakości. A przecież o to chodzi, żeby się wyróżnić i przyciągnąć uwagę innych.
Każda redakcja oprócz CV wymaga od dziennikarza portfolio. Dlatego warto zadbać o dobrej jakości teksty, które będą naszą wizytówką i zachęcą potencjalnego pracodawcę, by nas zatrudnił. Trzeba mieć na uwadze, że jeśli chcemy pracować w dziale dotyczącym mody, to wysyłamy artykuł o takiej właśnie tematyce, by pokazać, że dobrze się w niej czujemy.
Wielu początkujących dziennikarzy szybko się zniechęca, widząc, że nie są zapraszani przez redakcje do współpracy. W tym zawodzie kluczowy jest upór – nie wolno się poddawać. Trzeba aplikować i wysyłać CV oraz portfolio, nawet jeśli redakcja nie ma akurat na stronie żadnej oferty pracy. Jest duże prawdopodobieństwo, że redaktorowi naczelnemu spodoba się któryś z naszych tekstów i zaproponuje nam współpracę, chociażby dorywczą na początek.